Berättarkväll

Välbesökt  berättarkväll i Bogastugan!

Kvällen den 17 november var det dags för årets berättarkväll i Bogastugan under ledning av Barbro Everitt med rötter från Mastunga by. I den mörka och höstkulna kvällen kom drygt 50 tal personer till Bogastugan för att lyssna på Barbro.  Med öppen eld i spisen, många levande ljus och god värme  blev det en härlig stämning när Barbro på ett sakligt , intressant och fängslande sätt berättade  om byns historia. Hon lade fokus på byns laga skifte under 1840-talet och över de människor som bott och  verkat i byn sedan dess. En del av Barbros presentation handlade också om hennes mors morfar Johannes Pettersson som  bla  verkade som häradsdomare vid rätten i Väby under åren 1887-1897 och var ordförande i Södra Vings kommunalstämma i slutet av 1890 talet .Hela presentationen filmades av Ulf Smedberg och inspelningen kommer att finnas tillgänglig på Södra Vings hemsida, www.hembygdsforeningen.se .

Kvällen avslutades med kaffe/te och välsmakande kvällssmörgåsar samt publikens engagerade samtal.

Stort tack till  alla som medverkade till att det blev ett mycket uppskattat och väl genomfört evenemang.

_dsc0095 _dsc0096 _dsc0100 _dsc0101 _dsc0102