DÅ-NU – och i FRAMTIDEN

Folkskolan i Sverige fyller 175 år, 2017

Folkskolan i Sverige fyller 175 år under 2017. Detta kulturarv uppmärksammar vi genom att lyfta fram vår lokala skola i Hökerum – dess historia – dagens skola och med sikte på framtidens skola. Den 29 mars uppmärksammade Södra Vings hembygdsförening detta med en utställning i Kyrkans Hus i Hökerum. Konrad Samuelsson höll i trådarna denna intressanta kväll där bilder visades från Hökerums gamla skola med Gun Samuelsson som ciceron. Ett par filmer som Bo Arabäck sammanställt spelades upp. Åsa Hulén med hjälp av Elsa Hulén, Beatrice och Bianca Person visade på ett engagerat sätt hur det kunde se ut i skolan förr och hur en lektion kunde genomföras. Som vanlig när Södra Vings Hembygdsförening är i farten var det fullsatt i församlingshemmet. Den 30 mars fick även eleverna från Hökerum skola ta del av en intressant utställning  och berättelsen om Hökerums skolas historia, berättad av Gun Samuelsson.

En film från utställningen av Bo Arabäck   Folkskolan i Sverige fyller 175 år under 2017

Presentation av Gun Samuelsson DÅ-NU och i FRAMTIDEN Folkskolan i Sverige fyller