Lars Lidar

Till minne

Lars Lidar

En god vän och föreningskamrat har lämnat oss i stor saknad. Mitt i försommarens ljusa tid och skira grönska fick Lars somna in. Han som gladde sig så åt allt i naturen – blommorna, träden och fåglarnas sång. Han fick vaggas till ro av allt detta som han visade så stor aktning inför.

Lars växte upp i Hökerum och gick i skolan här. Efter ytterligare studier bodde och verkade han som egen företagare under många år i Stockholm. Men längtan till barndomens hembygd gjorde att Lars tillsammans med sin livskamrat Esperanza bosatte sig på Bergsstigen nära sjön Tolken. Det dröjde inte länge innan han kom i kontakt med vår hembygdsförening och hösten 2009 valdes han in i styrelsen.

Lars hade en genuin känsla för vår bygd och detta tillsammans med hans stora historiska kunnande medförde att han blev en stor tillgång för vår förening. När han sedan tog sig an sitt stora projekt vid den unika platsen Fagranäs intill sjön Mogden blommade hans engagemang och entusiasm ut i full kraft för bygden Södra Ving och dess historiska kulturarv. Två arkeologiska utgrävningar kom till stånd och den intressanta medeltida historien om Fagranäs utvecklades.

Lars var en stor eldsjäl för att lyfta fram och visa intresse för bygden. Han var en humoristisk, omtänksam,  generös, idérik person och han tillförde nya kloka infallsvinklar i vår förening.

Vi saknar Lars och våra tankar går också särskilt till hans familj, som är lämnad i stor sorg och saknad. Tack Lars för allt Du gav!

Södra Vings hembygdsförening