Nio lag tävlade i FRÅGESPORT

Torsdagen den 24 oktober genomfördes den årliga frågesporten som Hembygdsföreningen anordnar i Södra Ving. De inbjudna lagen, som representerade olika föreningar från vår del av kommunen, bjöd på en mycket jämn och spännande tävling.

Tre personer i varje lag kämpade med de kluriga frågorna under betänketiden som var två minuter. Lagen som deltog var : Coro Nova, Härna Lawn Tennis Club, Hökerum Boule, Missionskyrkan, Samhällsföreningen, SPF, Svenska Kyrkan, SVIF och Varnums Hembygdsförening. Stämning var hög i Hökerums Missionskyrka och både tävlande och åhörare var mycket engagerade i tolkning av både frågor och svar. Suveräna Mona Levenby höll ihop arrandemanget som frågeställare och historieberättare. Lars Lidar var enväldig domare och Anders Nyström resultatredovisare.

I pausen efter de sju första frågorna serverades en mycket god fika med smörgås. Efter de 14 frågorna var ställningen jämn mellan Missionskyrkan, Härna Lawn Tennis Club och Varnums Hembygdsförening. Alla tre lagen hade 11 rätta svar. Vinnande laget efter Extra utslagsfråga var Härna Lawn Tennis Club. Vinnarlaget, bestående av Eva Fransson, Ola Andersson och Bernt Carlsson, hyllades med förtjänt applåd och mottog sina priser.

Det blev en underhållande höstkväll då bygdens föreningar fick tillfälle att träffas. Tack alla de drygt 100 personer, som hade kommit för att ta del av arrangemanget, för att ni gjorde att det blev en så bra tillställning.
/ Lars Lidar
Kerstin Håkanson har tagit bilderna.