Höstmarknad med sopplunch i Bogastugan

soppa0-300x225Den 12 oktober var det hembygdsföreningens årliga höstträff med olika aktiviteter och med servering av sopplunch i Bogastugan. Det var en strålande vacker höstdag.Smedjan var igång och där fanns flera lokala hantverkare och försäljare både i Lill-Boga och i solväggen utanför ladugården. Man kunde köpa honung, sylt, havtorn, marmelad, godis och många vackra hantverk bland annat keramik, tomtar,ljus,smycken och vackra trasmattor. Det fanns också möjlighet att pröva på en tipspromenad.

1soppa24-300x225

Det serverades en väldigt god köttsoppa och även en vegetarisk soppa. Kockarna Anki Bergsborn, Inger Andersson och Gunvor Lundgren stod bakom tillagningen. 80-90 portioner serverades så man kan förstå att det är ett stort arbete som dom lägger ner. Soppan görs från grunden och med fina närodlade råvaror, smör, grädde och kött från Attorps Limosine i Marbäck. Nedan följer receptet för den som själv vill pröva på.

Från en mycket trevlig dag rapporterar Monica Nilsson.

2soppa21-300x225Köttsoppa från Södra Vings hembygdsförening för 60-70 portioner
2-3 kg nötkött