Fristads Hembygdsförening på kvällsutflykt till Södra Ving

Onsdagen den 12 juni hade vi våra hembygdsvänner från Fristad på besök.

Inger Johansson och Lars Lidar tog emot bussen med 38 förväntansfulla gäster vid Södra Vings vackra medeltidskyrka. Inger visade runt i kyrkan och berättade dess intressanta historia och besökarna fick även höra om olika adelsfamiljer som bott i Ving. Efter kyrkbesöket gjordes en rundfärd med buss ner mot Hökerums Gård där ¨Slottet¨ kunde beses från bussen. Tidsschemat gjorde dock att inga stopp kunde göras utan bussrundturen fortsatte ner mot Slottsvallen och Mogden. Lars berättade i bussen om olika sevärdheter , som gravfälten med runstenen vid Svedjorna, som besågs från bussen. Besökarna kunde njuta av den fina utsikten över sommarklädda sommarängar när bussturen fortsatte på den mycket smala skogsvägen för att sedan fortsätta mot Tolkabro och Bogastugan. Där intogs efterlängtat kaffe med goda smörgåsar och kaka.

Våra besökare kunde gå en rundtur i Bogastugan. Lennart Johansson berättade lite om stugans historia och om Tolken och olika historiska aktiviteter vid Tolkaström. Lars Lidar gav lite information om Södra Ving och om Södra Vings Hembygdsförening. Fristads Hembygdsförenings ordförande Ann-Britt Boman tackade sedan för besöket. Vi i Södra Vings Hembygdsförening tyckte att det var mycket trevligt att ha besök från Fristad. Välkomna åter !
Bilder från besöket finns i Bildgalleriet ovan i menyn Mediagalleriet och en film om kyrkan finns också i Videogalleriet.

Lars Lidar