Medeltidsarkeologer besöker ”Fagranäs”

FagranäsEtt första steg mot lösningen av gåtan ¨Fagranäs¨ kanske togs onsdagen den 12 juni då medeltidsarkeologerna Johanna Lega, Pernilla Morner och Mats Hellgren från Lödöse museum besökte området. Under besöket gjordes uppmätningar av borglämningarna och flera delar, såväl ¨Fagranäsborgen¨ som ¨Nabbenskansen¨, ansågs som ”mycket intressanta” för kommande utgrävningar. Speciellt då inga medeltidsarkeologer tidigare gjort någon större grävning på det flera hundra meter stora området som under 600 år har legat och slumrat under tät lummig grönska. Mats Hellgren kommer att ta kontakt med tillståndsgivande myndighet, dvs Länstyrelsen, om en utgrävning, som om möjligt kommer att ske kanske redan nästa sommar. Många steg återstår förstås till att detta blir verklighet bl a flera olika tillstånd och framför allt hur skall utgrävningarna finansieras. Om grävningar kommer till stånd kan vi få ytterligare information om det medeltida Vinggodset som har haft så stor betydelse, både i vår bygd såväl som i vårt lands medeltida historia.

’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
PS :
Historiskt intresserade som vill besöka ¨Fagranäsområdet¨; kör från Tolkabro mot Hökerum. Tag sedan av mot Timmele och följ skyltningen ”Borgruin”. ¨Fagranäsområdet¨ ligger strax före torpet innan man kommer fram till Vädersholm. Området är rensat från granar och buskar, så kullarna syns. Det går också bra att parkera där. Om man kommer med cykel på banvallen är det bara att svänga av vid fikaplatsen ner vid Mogden och cyklar 150 meter på vägen förbi torpet så är man framme.

För naturintresserade: Njut av natur och utsikt och glöm inte att gå ner till Viskan vid västra borgkullen. Där kan man se bäverns härjningar.

Lars Lidar