Potatisupptagning och slakt

Här har jag skrivit ner några minnen från min barndom

Potatisupptagning.
När jag gick i skolan på 50-talet hade vi potatislov på hösten. Då fick alla som ville hjälpa till med potatisupptagning på olika gårdar i trakten.

Jag cyklade iväg tidigt på morgonen till stället för dagen. Det kunde vara Vings gård, Prästgården, Torp eller Sjöbredared.

Potatisfårorna körde upp med traktor och en så kallad sprätt. Potatisarna slängdes upp på åkern.Vi gick i par och plockade i korgar som tömdes på en vagn. Betalningen var 10-15 kr om dagen. Det var mycket pengar för mej på den tiden. Det var också mycket o god mat.yxhammarshult_2

Ibland hände det att en del pojkar var lite busiga och kastade potatis på varandra. Jag tyckte om att plocka efter sprätten. I mitt hem var det arbetsammare då pappa körde upp fårorna med häst och en krok. Sedan fick vi gå och hacka upp och plocka i korgar. Hemma sorterade vi i matpotatis, småpotatis o sättpotatis. De förvarades i jordkällare. De minsta kokades till grisarna. Hemma odlade vi också en särskild sort extra stora enbart till grisarna.

Bilden visar Sven Ingemar Karlsson  och Monicas bror Ola Bohlin

Den översta bilden visar Monicas föräldrar Britta och Gustav Bohlin

Slakt.
I min barndom hade vi grisar som vi slaktade till jul.Det brukade ske vid lussetiden ungefär. Vi barn var inte med vid själva slakten men vi stod i köket bakom gardinen o kikade och hörde skriken när grisen fördes ut. Slaktaren hette Karl Kindberg. senare efterträddes han av Nils Viktorsson.

När grisen var avlivad togs den till brygghuset där man eldade i stora grytan för att få varmvatten till att skålla grisen med. Sedan hängdes den upp och inälvorna togs ur. Tarmarna tömdes o tvättades i bäcken. Det var ett kallt och söligt arbete. Dom skrapades och användes sedan till korvskinn.Även blodet togs tillvara. Av det kunde man göra blodpudding, plättar eller paltbröd. Blodet togs direkt när grisen slaktades. För det inte skulle koagulera fick man vispa en stund och sedan sila det. Lungor och lever togs även. Av levern gjordes ofta korvkaka. Lungorna maldes och blandades med kryddor,salt och korngryn. Det blev en korv som hängdes över vedspisen i köket för att torka. Den blev även lite syrlig. Den stektes sedan, Jag tyckte den var väldigt god. När grisen hade kallnat togs den ner och styckades. På den tiden hade vi ingen frys så fläsket saltades i stora träkar. En del skickade vi till rökning. Korvar kotletter o andra köttbitar konserverades i glasburkar. Det var ett drygt arbete då man skulle tillaga allt först.

Även sedan jag fick eget hushåll slaktade vi hemma. Jag tog inte vara på tarmarna utan köpte färdiga fjälster till korven. Dessutom hade vi frysbox. Det sparade mycket arbete. Nu är det inte många som slaktar hemma men jag saknar det ibland. Det var mycket god mat som man inte får numera.

Det var lite minnen från

Monica Nilsson Yxhammarshult