Vårfågelvandring 2013

Efter en lång vinter blev det äntligen vår och årets vårfågelvandring! I bästa tänkbara fågelskådarväder med värmande sol och knappt ingen vind samlades en entusiastisk skara vid Torget i Hökerum för en fågelpromenad till Vädersholms borgruin.

Fågelkännaren Göran Karlsson från Härna ledde vandringen som gick längs de fågelrika markerna på banvallen utmed sjön Mogdens strand. Han visade och berättade om de fåglar som vi såg och hörde på sitt mycket intressanta och sakkunniga sätt.Särskilt spännande var att få hjälp med att lära sig urskilja de olika sångarnas vackra toner och drillar. Själv noterade jag med Görans hjälp 35 olika fågelarter alltifrån en liten gärdsmyg till de två ståtliga tranorna som kom flygande strax över våra huvuden. En mindre hackspett lät sig villigt beskådas när han sökte godsaker i en gammal al och vi fick också tillfälle att höra hans typiska trummande.
Den som hade en bra kikare kunde också få se en skymt av storlommen. En svala sägs ju inte göra en sommar men vi hade turen att få se stort antal hussvalor och ladusvalor som sökte sin föda över sjöns vatten. Lite tidigt kan det tyckas men i alla fall en föraning av sommaren.

Väl framme vid Vädersholm var det så dags för fikapaus och nu smakade det gott med det medhavda förmiddagskaffet. Här ute vid den gamla borgruinen kan man riktigt känna historiens vingslag. Med en underbar utsikt över den omgivande sjön och gården Säby satt vi en lång stund och bara njöt av allt det vackra runt omkring oss. När vi senare vandrade hemåt ännu lite mer fågelbitna och omgivna av fågelsång och vacker natur var vi överens om att här är ”Gudagott att vara”.

Rätt svar på frågetävling:
1. Kungsfågel
2. Strömstare