Julmarknadsresa till Dagsnäs Slott

Årets julmarknadsresa gick till ”Julmässan” vid Dagsnäs Slott, som är mycket vackert beläget vid stranden av Hornborgasjön i hjärtat av Västergötland.

Det var 37 förväntansfulla resenärer som anträdde färden med start kl. 9 från Bogastugan söndagen den 25 november 2012. Som vanligt reste vi med Ods Buss & Taxi AB och deras chaufför Peter, som såg till att vi färdades lugnt och tryggt.

Julmässan vid Dagsnäs Slott bjöd på ett rikligt utbud av hantverk av god kvalitet och givetvis också mat av alla de slag som kan finnas på ett julbord. En hel del varor var lokalproducerade men det fanns också utställare från både landets norra och södra delar som Lappland och Skåne.

En speciell jägarlada med produkter för den jaktintresserade var också välbesökt. Den som så önskade kunde prova på att skjuta i en jaktsimulator och det fanns ett stort utbud av kläder och annan utrustning för jägaren och hans hund.
För den som önskade ta en paus från kommersen var det också väl ordnat. Det gick att lyssna till musik och sång, se på hunduppvisning, rida på ponny eller bara ta en promenad i den vackra slottsparken.

Vår lunch fick vi serverad inne i själva slottsbyggnaden – i den del som i äldre tider utgjorde slottets köksavdelning. Vi avnjöt en god viltlasagne, som var tillagad av råvaror från gårdens egna marker och ekologiska jordbruk. På det 1 965 ha stora säteriet bedrivs förutom skogsbruk och lantbruk en del jakt och dagens lunch innehöll kött från hjort, rådjur och älg – mycket gott.

Väl hemma vid Bogastugan igen kunde vi konstatera att dagens resa hade varit mycket lyckad och många av oss bar på kassar med diverse innehåll. Julmässan vid Dagsnäs Slott kan rekommenderas för framtida besök!

Gull-Britt Andersson och Inger Johansson
Bilder finns i mediaarkivet tagna av Kerstin Håkanson