Hembygdsboken Södra Ving-då och nu får utmärkelsen Årets hembygdsbok!!!

Det är mycket roligt att kunna meddela den glada och hedrande nyheten om att  utmärkelsen Årets hembygdsbok som årligen delas ut av Sveriges Hembygdsförbund och är riksövergripande, i år tilldelas Södra Vings hembygdsförening och hembygdsboken Södra Ving- då och nu.

Utmärkelsen kommer att ske vid bokmässan i Göteborg den 29 september 2012 ,  kl 15 i monter B04:12.

För den som är intresserad av att ta del av boken finns den till försäljning vid bokmässan liksom genom kontakt enligt nedan

Boken kostar 300 kr plus eventuell frakt om 50 kr

Beställning sker genom

Bengt Samuelsson, bengtsmen@telia.com eller

Kerstin Håkanson, kerstin@hakanson.se

Från Södra Vings hembygdsförening är vi  mycket glada att hembygdsboken  som speglar både nutid och dåtid från vår bygd, Södra Ving, kommer att få den uppmärksamhet som nu ges imorgon. Det är en hyllning till hela bygden Södra Ving, till landsbygden  och till de människor och verksamheter som alla tillsammans format och formar en miljö, att trivas i och kunna känna sig stolt över . Ibland kanske det till och med är så att det behövs, i varje fall gynnas,  med en sådan här uppmärksamhet för att bli varse om tiden, här och nu, och om en bygds ständiga utveckling och som vi alla  på något sätt kan påverka.

Från föreningen kommer vi vara drygt ett 25 tal medlemmar som via gemensam buss till Göteborg kommer att vara närvarande vid utdelningen den 29 september.

Nomineringen av Årets hembygdsbok går till så att varje regionalt Hembygdsförbund i Sverige nominerar sitt respektive förslag till utmärkelsen och sedan går dessa   nomineringsförslag vidare till Sveriges Hembygdsförbund som slutligen utser vem som tilldelas Årets hembygdsbok.

Utmärkelsen  avser bygdens senaste hembygdsbok  Södra Ving-då och nu  och som  presenterades vid föreningens  50 års jubileum förra året. Boken har  arbetats fram genom en studiecirkel  inom föreningen och som  på ett mycket ihärdigt och  engagerat  sätt samordnats  av Kerstin Håkanson. Många skrivare från bygden har också engagerats i att lämna bidrag till de olika avsnitten i boken . Bygdens välkände fotograf Jan Töve har också medverkat till bla bokens layout och med vackra bilder.

För mer information kring boken vill jag hänvisa till separat  artikel här på hemsidan.

Ingrid Öhlund

Ordförande i SVHF