Nationaldagsfirandet vid Bogastugan 2012

God uppslutning vid nationaldagsfirande och prisutdelning.

Det var uppehållsväder och en ganska skön kväll vid Bogastugan när Hembygdsföreningen firade Sveriges nationaldag. Inledningsvis fick vi lyssna till Mikael Godèe som på sopransaxofon framförde ett medley på kända melodier. Därefter talade Yngve Håkanson, han poängterade samverkan föreningar och kyrkor emellan och här i vår bygd såg han ett särskilt gott samverkansarbete, som exempel nämnde han ombyggnaden av idrottshallen vid Hökerums skola. Han talade om personer som kan samla en nation, bland andra Loreen och Tranströmer. Yngve vill gärna framhålla att mångfalden i samhället berikar.

Talet avslutades med ett leve för Sverige och därefter sjöngs nationalsången med ackompanjemang av Mikael.

Nästa programpunkt var prisutdelning i jubileumsårets fototävling. Ingrid Öhlund delade ut tio pris med hjälp av jurymedlemmen Bernt ”Berca” Carlsson. Första pris erhöll David Norèn.

Efter prisutdelningen fick vi lyssna till mera musik av Mikael och hans sopransax.

När priserna var utdelade och kaffet urdrucket, vandrade vi över till Lillboga och den nyöppnade fotoutställningen. De foton som inte kunde ses på väggarna visades på dator.

Lennart Johansson – Bilder finns inlagda i Galleriet